Wednesday, February 24, 2010

Antara Wasiat & Cucuq Emak




Antara Wasiat n cucuq Emak,
which ONE is the first one u want to choose?


Hmm...
Of course la cucuq kan...(air tgn ibu sendiri manakan sama dgn org lain)
Kata orang,harta,duit boleh dicari tp
Kasih Sayang tidak boleh dibeli dan ditukar ganti...
Well,when it's come to money,asset,i'm sure all of my family
surely will say it 'Hhmm...'...


Duit,harta boleh melalaikan  manusia...
Bersyukur dengan apa yang ada...
Balik haritu mak abah suruh aku dgn hubby photostat IC...(as a saksi)
ingatkn nak ajak p Thai tp awat awai sgt...
So...mak pn bgtau 'nk buat wasiat dh'...
Aku pn rs mcm down sekejap....Skrg ni teringat pula cerita P.Ramlee,3 Abdul...there r many moral of stories about the movie...hehe...
Ntahla...wasiat ni bila disebut aku ingat macam2...kematian+adik beradik+saudara mara..kalau blh aku malas nk fikir hal ni..sb...i think every family has this own probs when it comes to money n assets ; (


Bila ipar duai masuk campur mula  la kan...Actually,we r just outsider,just let them handle their own family matter n probs...n this is what i'm trying to do with my in laws' side...tak perlu nak ambil tahu hal org either dalam kain atau luar kain kn...Yang pasti,i'm grateful to have a hubby as mine sb mmg dia xpernah pimpin aku ke arah keburukan tambah lg mengumpat...Dalam Islam pn ada mengatakan 'Mengumpat itu lebih dahsyat dari membunuh'...Tp itulah yang berlaku dalam masyarakat Melayu kita...di mana pun..n i really hate this type of person...Memburukkan sesama kaum,jantina,agama dan sebagainya....No wonder ada pepatah yang mengatakan 'Musuh wanita adalah kaum wanita sendiri'...


Last but not least;i'm hoping that all of my Pakeh Salleh generation will keep POSITIVE always...i'm grateful to have a grandfather as mine,Din Pakeh Salleh...Tanpa tokwan ni memang tak merasala kesenangan yang diusahakan dari titik peluh sendiri untuk anak anak cucunya dan generasi seterusnya...Kalaula sempat jumpa tokwan Din(meninggal kerana asma - mcm Mak dan aku juga,keturunan kot ada asma)...mst lagi happening our generation...Pun begitu,ada lagi aset yg belum 'settle' lg..kata mak aku masa sedang nazak,tokwan sempat bagitau segala harta yang dia tinggal..sedih kan...aku nanges ni...itu xtermasuk yang diberi untuk adik beradik lagi tp kami tak pernah tuntut semua itu..asalkan kita saudara mara berbaik sesama kita...Kilang padi,tanah,bengkel,restoran,kedai perabot,sawah padi,.... xperlula nk catat smua tu...dunia kn...dulu pembantu rumah pn ada siap dgn haiwan belaan termasukla anjing...jgn slh fhm...org dulu2 bela anjing sb nk jaga keselamatan dalam dan luar rumah but now no more.


Aku rs xpatut tulis ni tp ntahla,hehe..anggap je mmg xde org baca ok...lagipun i believe that every family has to face this probs too...Anyway Pakeh Salleh is an unique name rite?He's my great grandfather who came from Padang,Indonesia...As a Imam and his generation still following the title...Cuma ms turn Tok Din kena jadi Imam xsempat sb meninggal awal...Sb tula mak aku request letakkan nama Pakeh / Fakeh / Faqih kalau aku dpt anak lelaki and her wish comes true...n my pray ...'Ya Allah Ya Tuhanku,Ampunila segala dosa dosa mereka yang telah meninggal dunia,semoga dicucuri rahmat oleh Mu Ya Allah...'Amin...








~kawan2 ku yg keja Amanah Raya & Amanah Ikhtiar -apeni?what is the?~


~i think mybe this is my first time looking at this kind of Geran,kalau blh mmg xmo ambil tahu tp kena juga akhirnya...~


Mak yang masak cucuq ni...
teringat dulu kalau masak apa2 ja mst bg dkt org tu...
last sekali aku sendiri masak spagetti tp mmg dpt respon best la...
hehe...tp tu la kn...










Mak aku mmg suka masak kuih muih ni...
Dulu ms aku kecik mak siap p belajar masak dekat Cikgu Kemas lagi...
Mak kata 'belajaq dgn Makcik Zawiyah'...cikgunya... ; )
Rindu pula...

Nantila kalau aku rajin,aku ceritala salasilah family Pakeh Salleh...
senang jer...
copy paste cerita dari Maksu Ana...
(for all information,group Pakeh Salleh ni hanya ada di Friendster tp memandangkan Friendster jarang dibuka so stilll ada lg,ok...)