Saturday, April 14, 2012

Takziah to Mohd Izwan Yaacob

Mohd Izwan aka Pakwan is a synonym name to us...
Salam takziah kepada Pakwan dari kami sekeluarga...
Keluarga Pakwan dan keluarga kami sememangnya sudah kenal seperti keluarga sendiri...
Ayah Pakwan meninggal kerana penyakit strok dan Alhamdulillah sempat jua kami pergi melawat di Hospital di Kangar cuma lps pantang aku bercadang nak pergi menziarah tp apakan daya, Allah lebih menyayanginya...
May he rest in peace, amin...


Aku harap entry lepas ni kalau Pakwan terbaca pun, jgn mare ye...
Hehe...
Pakwan ni mmg terkenal sbg BEST student masa sekolah menengah dulu,budak Sains la katakan, dhla Sains, ambil Accounting lak tu...lainla aku,dhla amek Akaun, tambah Pendidikan Seni pulak,ntah apa apa,maklumlah,sijil terbuka kan...tapi aku sgt rindu dan berterima kasih pd Sir Mazlan yg memberi sokongan kpd aku dan kwn kwn lain yg nk ambil subjek Pendidikan Seni...itupun mak aku yg suggest dan suruh sb ms dia SPM dulu ktnya keturunan aku semuanya plus Seni sbg tambahan dan aku dpt B, mmg kureng la Seni walaupun KIDAL...teringat pulak dkt pakwe lama yg ckp aku xajak dia join ambil subjek tu..masa tu nk belajar, bkn nk ehem ehem..hmm...tp org tu berseni la jugak sb aku dgn kwn2 pernah menceroboh tgk pencil box bdk2 laki,of coursela aku tgk yg dia punya,sb kami duduk sebelah menyebelah, hampir, so pencil box lelaki yg glamour dgn tin apentah,adala lukisan kecil gambar seorang perempuan,ms bercinta katanya gambar kita,lps bercinta ntah dikoyakkannya...:D
OK,back to cerita Pakwan td ni...satgi kata aku syok sendiri,perasan ke apa..hmm tp Pakwan ni terkenal dgn suka mengusik secara kecil kecilan la,ala style bdk pandai kan...emaknya keja di Telekom Kangar suatu masa dulu,ms Emak aku nk p byr bil,mst jumpa mak dia...mak aku pn sukala nyakat kata 'tu bakal mak mertua'..haha...tp mak Pakwan mmg sweet...suka senyum...skrg kalau lalu di office Makcik,mst saya teringat Makcik dan kenangan lalu...
So,masa dgn Pakwan ni zaman Internet adala jugak iaitu zaman email..aku mmg pasti Pakwan yg mereka Hatta San sb masatu zaman cerita Jepun With Love yg heronya sgt handsome, Takenouchi Yutaka, tp Pakwan xmengaku dia yg email aku, kitaorg chat dlm English tu tp xhairanla sb dh Form 5 so sedikit sebanyak improve my BI...ni dia Takenouchi yg ku gila satu ketika dulu dan juga sikalang,ala Farid Kamil la kot...




Bila aku tanya best friend Pakwan, Matro aka Rozaimi, dia xnak mengaku tp aku tahu dia tahu psl ni..so, biarlah rahsia konon antara mereka...cerita tu jugak yg menginspire aku nk keje bank satu ketika dulu sb amek subjek Accounting la katakan...tp bila fikir balik bila dh kahwin beranak pinak mcm xsanggup je aku nk jd mcmtu...Sanggup pulak aku volunteer nk keje swasta,aku suruh pakwe tu keje government..ishkk..mmg xmatang la waktu dulu...hmm...so, aku rs yakinla Pakwan yg rajin mengemail aku walaupun aku VERANGAN pakwe lama yg dok hantar email...hmm...verangan bolehla sb masa tu aku setiap petang mst bergayut telefon dgn dia...bila dh masuk U,aku pernahla beli hadiah birthday dia drama tu (nasib ada jual di KL tp sekarang kat mana ada jual, aku cari dh xde, so aku terpaksala download episod demi episod di Internet ok...)...yg teruknya masa dia tgh tgk dgn Mama dia,masa part atas katil la pulak, Ya Allah...aku segan gila kot2 diCOP gataiii ke apa ni..tp nsbla Mama dia sporting siap back up 'cerita mcmni mmg ada gambaq lagu ni'...fuhh mcmtula ceritanya...apapun semuanya dlm kenangan...
Pagi td aku msg Emak ttg kematian ayah Pakwan, so Emak reply setiap yg hidup pasti akan meninggal jua,kesian Pakwan...Emak xsempat nk menziarah di hospital sb menjaga aku di Sik yg indah ni kan...Baru baru ni di Perlis baru je borak dgn Emak ttg Pakwan, aku ckp walaupun xada jodoh aku dgn dia dan aku tak terima cinta dia eh mcm jiwang gila ayat ni,tp Pakwan boleh terima hakikat dan tahu aku sukakan siapa masatu dan kami masih berkawan sampai sekarang...aku pn xsangka Pakwan boleh mendengar luahan aku apatah lg ttg kenapa aku tinggalkan Pakwe lama,salah satu faktor adalah masa depan dia..kalau aku tak tinggal,xjadila mcmni kot skrg dan dia xjumpa la perempuan melayu terakhir yg diidamkan tu...gituu,hmm...yg kelakar aku xboleh lupa masa sekolah dulu Pakwan rajinla jugak call aku tp xsekerap org tu yg hari hari...Pakwan boleh ckp Mak dia dh berkenan dkt aku,gila ke apa...ms skool lg aku terus jerit dan letak telefon...emak pun heranla dgn aku yg ganas, mmg pun..sb aku marah2 dia lpstu,haha...aku xdpt bayangkan kalau aku dijodohkan dgn Pakwan...hehe..tp dulu aku dlm dilema antara mcmni...dulu aku nak lelaki yg genius sb kot2 anak pn genius, biarlah xhandsome..hehe..mcm Pakwan la konon...maksudnya aku lebih mengutamakan otak/org yg pandai dari paras rupa...so,tgkla sekarang Ahmad Zul Harie, xde rupa,sweet tu ada,hehe..otak pun pandai dari aku ni..haha..:P
So, masa aku borak dgn Emak baru baru ni aku ckp aku lebih suka dgn cara Pakwan sb dahla aku tolak dia dari sekolah lagi,sampai sekarang dia masih boleh terima dan kami masih berkawan sampai skrg..cuma dia mmg suka menyakat..adaka ptt masa aku p ziarah arwah ayah dia hospital,dia intai2 masa laki aku keluar,dia saja tanya psl pakwe lama aku,dia ckp 'psstt..wei,Moch...'...aku tahu dia saja nk panaskan aku,tp aku buat dekk aje,takpun ayat aku 'nak penabuh dak?'..haha...tp kalau dia nk tnya dpn2 laki aku pn xpe sb laki aku dah tahu, aku dh ckp ms dulu aku syg,cintakan siapa lg,siapa yg ada dalam hati aku sebenarnya..ntahla,setelah apa yg berlaku,laki aku siap ckp xguna nk berburuk sangka dgn pakwe lama tu sb kami dh pn kahwin dgn dhde anak dan anak lagi sdgkan mereka..?kesimpulannya,laki aku lebih matang...eh sambung balik yg tadi..aku ckp lebih selesa dgn cara Pakwan dari pakwe lama sb sampai sekarang dia xboleh nak berbaik walaupun 'perempuan' dia cuba berbaik dgn aku suatu ketika dulu dan ttg tu pun Pakwan tahu dan juga segelintir kawan2 yg rapat dgn aku..kenapa aku berbaik dan sekarang tidak pula dgn bini dia yg mungkin pura pura berbuat baik dgn aku...last last nk tiru style aku,mungkin nk ambil hati pakwe aku la kot..tp apapn aku terima mungkin pakwe lama yg xsuka kami berbaik..so aku ckp dkt emak mungkin dia xdpt terima hakikat aku tinggalkan dia ataupun dia masih sayangkan aku cuma atas sebab tertentu yang xdpt dihuraikan sampai sekarang...yg pasti, doa aku Allah telah makbulkan iaitu semoga dia mendapat seperti mana yg aku dpt iaitu isteri yang baik(baik kah?), pekerjaan yg tetap (dapat spt yg dia nak lagi)...biarlah dia xtahu ttg doa aku selepas aku kahwin,setiap kali solat aku xakan lupa utk berdoa dkt dia..biarlah Allah sahaja yg tahu kebenarannya...walaupun ketika dulu aku pernah anggap bini dia seperti adik sendiri, bila kita dah ckp xkan nk tarik balik kan..walaupun ada perasaan xsuka, aku rs masih lagi anggap dia seperti adik aku, mungkin juga disebabkan umur dan juga 'kebaikan' dia menjaga org yg aku sayang...
Ni dia gambar Pakwan...masa kenduri aku xdpt pergi tp emak dan abah pergi sb hari Ahad mmg aku kerja..yg aku jealous kek tu wrna favorite aku,hehe..dan juga Pakwan berkahwin/bersanding di dewan sekolah kami, iaitu dewan Sekolah Menengah Kebangsaan Putra..aku rs kalau aku lambat kahwin atau xkhwn lg atau khwn dgn pakwe lama tu mesti aku gedik nak buat di dewan tu sb di situlah bermula segala galanya...




Sekarang alhamdulillah semua dhde life masing masing,berjaya lak tu...xpela satu je impian aku xtercapai, percintaan xke jinjang pelamin,sb aku yg tinggalkan,xde apa yg nk dikesalkan,semua telah ditentukan oleh Allah..bak kata mama pakwe lama,xdak jodoh,pegang pada tu saja...bukan mama xbg kahwin lg tp pakwe lama xkeja lg...tp family aku dgn aku xkisah pn dia keja ke xkeja..masa tgh kucar kacir tu,aku sanggup masuk minang dia mcm Siti Khadijah dgn Rasullullah dulu cuma skrg je org confuse dgn adat perigi cari timba...peduli apa semua tu...Tp betul kata mama,tiada jodoh..lps aku declare dgn dia,setiap kali solat,aku mesti doakan semoga ada jodoh antara aku dgn dia,bygkanlah berapa lama aku couple dgn dia tp xkhwn pun,tu maksudnya xdak jodoh...yg aku doakan utk dia slps aku dh khwn dh dimakbulkan oleh Allah pula...so,mmg aku kena redha dgn qada dan qadar...
Pakwan pun dah jadi PTD, a diplomat gitu, so tu salah satu pekerjaan yg aku verangan jugakla dulu tp mmg sesuai utk Pakwan sb job tu mmg utk org yg genius mcm Pakwan dan org yg KUAT kabel, dgr cerita la kan...ramai jugak kwn2 aku yg jd PTD ni,bila mak bapak jd PTD,tgk2 anak2 pn jd jugak...hmm...n his wife is a lawyer...lawyer dulu pn aku pulun subjek Sejarah (SPM dpt A tu,bangga la pulak...) n English katanya sb nk jd lawyer kena power subjek Sejarah n English tp aku takut dosa la pulak sb kena tegakkan benang yg basah, tp xsemestinya jd lawyer kena fight di mahkamah,so dh salah fahaman di situ masa dulu...so Pakwan, walaupun xada jodoh antara kita,mana tau zaman anak anak kita ke cucu cucu kita ke kan...hehe...bukan berbesan besan,berbesen besen kita nnt pn boleh..bukan setakat buat kenduri di dewan sekolah,di hotel Seri Malaysia belakang rumah aku dkt mini Putrajaya Kangar tu pn boleh..hehe...
Alamak,ada lg satu cerita sebelum Pakwan menutup zaman bujangnye..aku pn xbape nk ingat mstu sb mcmana kami blh contact sb nk mnta no telefon dgn no office sekali...dan dia mmg suka mengusik mcm cabar nk call office aku..ok,fine..aku mmg pantangla kan org cabar,tmbh lg org genius mcmni...aku dulu yg call office dia,tgk2 dia yg angkat,haha...baru tahu takutt..bila dia testing call office aku kecut perut la kejap sb operator aku yg jawab, so dia kata class la aku siap ada setiausaha katanya walhal operator tolong sambungkan nk ckp dgn aku..eh eh mestilah..haha..tgk,kitaorg mcm budak budak,kanak kanak ribena...betul ke cite ni Pakwan tp lebih kurangla,aku pn xbapa nk ingat sgt...:P


Anyway,you r one of my best friend, thanks for listening my problem...it's hard to listen a story from people that we loved but he or she didn't love us back,betapa kuatnya ko Pakwan...hari tu last jumpa Pakwan, dia dgn family dtg rumah aku, dtg memanggil bawa kad kahwin..aku pakai baju hijau dgn xpakai tudungnye aku mengejar Pakwan dgn mak dia sb aku rushing, diorg xsinggah sb nk p rmh org lain lg..masa tu aku tgh membuyung kot..boleh pulak dia srh anak menakan dia panggil aku NENEK masa kenalkan diri tu...pandai jugak hang dukung, ngasuh anak sedara hang no...ada gaya dh tu nk bela anak sendiri...
OKlah Pakwan..kalau ada salah dan silap pada entri ni,aku,MAFEZATUL AKMA dgn rendah diri ingin memohon maaf k...satgi kata aku perasan pula..tp seronok masa sekolah dulu,mcm2 cara org nk dekat dgn aku,baik senior maupun junior...tp aku dh nekad xakan bercinta selagi belajar sehinggalah aku masuk U..hmmm...masa sekolah dh suka tp aku mmg ego dan nk bls jasa emak dan abah kot masatu...lagipn xmatang lagi cuma emak tahu aku 'berkawan' dan suka siapa..aku nk tergelak la pulak masa first time aku bgtau mak aku couple dgn tuttt..masa tu di dapur,takutt gilaaa nk bgtau....mak kt xapa as long as dia kenal family tuttt dan lebih pada kenal rupanya....hmm..cuma tiada jodoh antara kami....


'Cinta PERTAMA tidak mungkin boleh menjadi CINTA SEMASA tetapi tidak mustahil untuk menjadi CINTA TERAKHIR tetapi CINTA SEMASA mungkin boleh menjadi CINTA TERAKHIR tetapi mustahil boleh menjadi CINTA PERTAMA'


*I tahu u marah sb I masih ingat u menangis sambil berkata pada I: 'u xingat kenangan kita, u xsyg pd kenangan kita?'
I menangis sambil berkata 'I xtahu..'
KENANGAN


:'(