Tuesday, May 17, 2011

Al Fatihah to Cikgu Badrin...

Another sad story to share with u, readers...
Last night I received a really sad news which is about Cikgu Badrin...
Cikgu Badrin is my Accounting(Prinsip Akaun) teacher...
She was teaching me during my secondary school time
If I'm not mistaken, Cikgu Badrin got cancer/kidney problem before...


* flash back *


Masa sekolah dulu Cikgu ajar netball...
Cikgu mmg garang..but when I got closed to u, no, not u r...
Cikgu rupanya sepupu dgn Sir Azmi, my English teacher during my primary school time...




Cikgu,
Saya dpt tahu ttg berita kematian Cikgu melalui senior, Abg Nizam...
Abg Nizam dan kak Izfah merupakan idola saya kerana mereka pandai di dalam bidang Accounting dan memasuki ke Matrikulasi...
Kak Izfah mengambil saya sbg kakak angkat dan di kesempatan itu, sy byk belajar Akaun drnya dengan meminjam nota2 Akaun dr beliau dan juga mengutus surat dan sy amat teruja kehidupan di Matrikulasi...


Cikgu,
Kerana Cikgu lah rakan rakan sekelas saya ramai yg berjaya...especially class A & B...
Separuh dari kami masuk Matrikulasi dan ada yang menyambung terus di dalam bidang Akaun, Bank, Finance, Marketing, Business, dll...


Cikgu,
Maafkan saya kerana 'I'm out of the track'...
Semasa mengisi borang UPU ke Ijazah, saya memikirkan ttg masa depan saya dan minat saya...
n YES, lecturing, teaching esp. in English language is my interest...
Not to be as an Accountant or Bank Officer...
Itu adalah impian dan cerita cerita drama Jepun yg byk mempengaruhi saya seketika dulu....


Cikgu,
Cikgu adalah org yg pertama menyambut saya di sekolah semasa saya mengambil result SPM..
I still remember ur words..
'Congratulations Mafe, u got A1 for Account'...semasa saya bersalam dgn Cikgu....


Semalam saya terbaca di wall FB Abg Nizam iaitu...



‎Al- fatihah buat Allahyarhamah Badrin bt Hanizam (Cikgu Badrin),..

Ya Allah ampunilah cikgu Badrin Bt Hanizam,
Moga roh cikgu dicucuri rahmat,
Moga cikgu ditempatkan dikalangan para mukminin dan ahli syurga..
Jasa Cikgu kami ingati dan hargai sampai akhir hayat ini

Ameen..

dan Notes ini amat menyentuh perasaan saya...


Al- fatihah buat Allahyarhamah Badrin bt Hanizam (Cikgu Badrin),..

"Ya Allah, ampunilah dia, kasihilah dia, maafkanlah dia, muliakanlah tempatnya, luaskanlah tempat masuknya, mandikanlah dia dengan air, salju dan embun. Sucikanlah dia dari segala kesalahan sebagaimana pakaian disucikan dari najis. Gantikan untuknya rumah yang lebih baik dari rumahnya, gantikan untuknya keluarga yang lebih baik dari keluarganya, gantikan untuknya pasangan yang lebih baik dari pasangannya. Masukkanlah ke dalam surga dan lindungilah dia dari azab kubur dan azab neraka."

Cikgu,
Saya masih ingat segala kata kata cikgu dan pengajaran Cikgu...
Debit, Kredit, Buku Tunai, Imbang x?
Forgive me if I'm wrong...
Cikgu juga pernah bertanyakan perhubungan saya dgn seseorang...
Saya menjawab dgn jujur bahawa pada masa itu 'Saya xbercinta dengan sesiapa'...
Kawan kawan di dalam kelas selalu menyakat tp saya betul2 fokus pd study ketika belajar dulu...
Cikgu, ms belajar di University dulu sy nk ckp dkt cikgu sy dah couple dgn budak tu tp saya takut sb xhbs belajar lg....
Masa sy pergi sekolah dulu, Cikgu Shuraini ckp Cikgu Badrin dh xmengajar Sek Men...ttp Sek Rendah...
Byk kenangan bersama Cikgu...
Paling kecoh bila Imbangan Duga mestilah BALANCE dan masa tu budak tu mmg selalu 'serang' saya..
Tak apalah Cikgu..saya pn tiada jodoh bersama budak tu...
Saya ingat lg pesanan Cikgu 'jgn lupa pelajaran kalau Mafezatul bercinta pun...'
Alhamdulillah sy ikut ckp Cikgu, saya sudah BERJAYA...dan juga budak tu...
Saya hrp budak tu msh lg ingatkn Cikgu...Kalau x kerana Cikgu, tiadalah kami di kedudukan kami ini sekarang...
Biarlah orang lain yg menumpang kesenangan itu...betapa peritnya belajar kesusahan dahulu..
Betul kata Cikgu, CITA CITA itu lebih penting ...
Walaupun begitu, saya xdpt melupakan segala kenangan terutamanya di dlm kelas...
Cikgu mesti buat kelas tambahan semata mata utk kami...
Dan kerana subjek Cikgulah..saya ada lagi sisa sisa kenangan CINTA MONYET....
Kerana Akaun, Imbangan Duga la saya mempunyai memori bergayut telefon berjam jam lamanya...
Sehingga geng2 saya marah2 kerana mereka xdpt call saya.....

Cikgu,
Terima kasih di atas segala ILMU yg Cikgu curahkan...
Halalkan segala ILMU, MAKAN & MINUM dahulu...

Cikgu,
Saya msg Cikgu smlm....utk mengucapkan Selamat Hari Guru....
Tetapi Cikgu dah meninggal...
Maafkan saya, jahilnya saya tidak pergi melawat Cikgu...
Smlm lps confirm Cikgu dah meninggalkan kami dan slps msg CIkgu, saya menangis..
Tetapi airmata tu xdpt mengembalikan Cikgu...
Cikgu byk berjasa kepada saya dan juga kawan2....

Cikgu,
Td semasa kelas, saya mengajak students saya menyedekahkan surah Al Fatihah utk Cikgu....
Doa saya semoga Cikgu berada di sisi org yg soleh dan solehah....
Amin....

Cikgu, SAYA SAYANG CIKGU!!!!!



'Happy Teacher's Day to you..' - 16052011
Dari bekas pelajarmu,
Mafezatul Akma (SMK PUTRA batch 1996 - 2000)

'As salam...cikgu, I want to wish u happy teacher's day by tomorrow, tetapi sy mendapat berita sedih...cikgu masih menggunakan number ni?Al fatihah buat cikgu,jasa cikgu amat besar pd kami sekelas,semoga roh cikgu Badrin berada di sisi org beriman,amin - Mafezatul Akma (SMK PUTRA batch 1996 - 2000)


Ya Allah Ya Tuhanku,
Ampunilah segala dosa guruku ini...
Sesungguhnya dia amatlah mulia,mengajar kami tanpa penat lelah 
dan waktu waktu sakitnya dahulu....


Cikgu, I won't forget Teacher's Day anymore...
Sedih kan Cikgu tinggalkan kami pada tarikh keramat tersebut....
Sampai hati Cikgu...tapi saya percaya JODOH dan MAUT di tgn Allah...


I Love You, Cikgu Badrin,
You r always in my mind,
Forever.






Back row (from left):Azhar,Mochshaidi, Norizwan, Hafizad, Megat, Rozaimi, Abg(Fairuz), Alimin, Wan Zahir, Khairul Azwan
Middle row (from left):Mafezatul Akma, Nadia Hani, Mazuni, Adik(Faizan), Zameer, Syafri, Farah Tan, Rosnida, Hidayah, Muzie
Front row(from left):Syieyda, Anis Farahwahida, Fong Sue Suan, Noor Suria, Cikgu Shuraini, Rafizi Anuar, Wong Shi Teng, Farrah Diana, Vanida Fungsathian

(5 Bakti 2000, a memory with Cikgu Shuraini)